Kessels was van 1886 tot 1955 een innovatieve fabriek in Tilburg van muziekinstrumenten. met internationale faam en reikwijdte . Vrijwel alle muziekinstrumenten werden er geproduceerd, niet alleen koperen en houten blaasinstrumenten, maar ook strijk- en slaginstrumenten, piano’s, pianola’s en harmoniums en attributen voof fanfares en harmonieën.

In totaal werden in de zeventig jaar dat de fabriek bestond meer dan een half miljoen muziekinstrumenten gemaakt die over de hele wereld hun weg vonden. Nog steeds worden Kessels-instrumenten bespeeld, zowel door amateurs als beroepsmusici. Oprichter Mathieu Kessels (vader van de vermoorde Marietje Kessels) was een gedreven en vooruitstrevende ondernemer, componist, organisator en stimulator van het muziekleven.

Tilburgs erfgoed

Kessels is een naam die verankerd is in de economische en muzikale geschiedenis van Tilburg. omdat de muziekinstrumentenfabriek van Kessels ruim een halve eeuw mede het gezicht van de stad heeft bepaald.
Kessels was op de textielindustrie na de grootste werkgever van Tilburg en had op enig moment meer dan 450 werknemers in de fabriek, Het gebouw aan de toenmalige lndustriestraat (waar nu het Spoorpark is), was tientallen jaren een gezichtsbepalend element in de stad Tilburg.

Door de internationale faam van de Kessels muziekinstrumenten, de technische en sociale innovaties, het fabrieksgebouw aan de spoorlijn en de rol van Mathieu Kessels in het Tilburgse muziekleven maak! KESSELS een belangrijk en authentiek deel uit van het industrieel en cultureel erfgoed van Tilburg.

Drijvende kracht hierachter was Matthieu Kessels (1853-1932), ondernemer, uitgever. componist en stimulator van het muziekleven in de stad.