Doelstelling van de stichting is het beheer en onderhoud van de door de gemeente Tilburg erkende collectie van de voormalige Muziekinstrumentenfabrieken van Mathieu Kessels en zonen te Tilburg. Deze collectie omvat ook de muziekboeken en -drukwerken van de drukkerij/uitgeverij. Tevens streeft de stichting ernaar te komen tot ontsluiting en presentatie van de collectie voor respectievelijk aan een breder publiek. De stichting is aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en is aangesloten bij de Museumvereniging.

Beleid

Mathieu Kessels was een innovatieve fabrikant van muziekinstrumenten met een groot hart voor sociale aspecten van zijn medewerkers. Ook was hij componist, uitgever van bladmuziek, organisator van concoursen en oprichter van landelijke organisaties in de muziekwereld. Zijn fabriek produceerde vrijwel alle soorten, muziekinstrumenten, koper- en houtblaasinstrumenten, strijk- en slaginstrumenten, piano’s, pianola’s, harmoniums en allerlei attributen voor muzikanten, fanfares en harmonieën.

Als stimulator van het Tilburgse en Zuid-Nederlandse muziekleven en als een van de grootste werkgevers van Tilburg maakt Kessels een belangrijk en authentiek deel uit van het cultureel erfgoed van Tilburg. De Stichting Muziekinstrumentenmakersmuseum, kortweg Kessels, verzamelt, bewaart, rubriceert, beschrijft, conserveert en restaureert dit erfgoed. Stelt het ten toon en verspreidt informatie erover in woord, beeld en geschrift.

Lees hier het Beleidsjaarplan 2023 (pdf)

Activiteiten

Tijdens vaste openingstijden in de week worden bezoekers ontvangen en rondgeleid langs de tentoongestelde instrumenten, gereedschappen, machines en archiefstukken en bezoeken zij de restauratiewerkplaatsen van het museum. Buiten deze vaste tijden worden groepen, op afspraak, ontvangen en rondgeleid.

Naast de vaste kerntentoonstelling wordt jaarlijks een wisselend deel van de collectie in een thematentoonstelling opgenomen. Doorlopend worden de gereedschappen, machines, instrumenten, muziekstukken, catalogi, foto’s e.d. nader gerubriceerd, beschreven en opgenomen in de database.

Waar nodig worden de machines, gereedschappen en muziekinstrumenten gerestaureerd of geconserveerd, in de verschillende werkplaatsen van het Kessels museum.
Ook niet-Kessels instrumenten worden hier bespeelbaar gemaakt en beschikbaar gesteld voor muziekonderwijs of het KidsMuziekLab.

Meer info

Kijk voor meer info over doelstellingen, de statuten en het jaarverslag van het Kessels Museum op deze pagina.

In het restauratie-atelier worden doorlopend machines, gereedschappen en muziekinstrumenten gerestaureerd door vrijwilligers,