In Tilburg is Kessels een gevestigde naam. Het verhaal van Marietje Kessels is alom bekend, maar dit arrangement gaat over de geschiedenis die haar vader Mathieu Kessels in deze stad schreef. Ben jij geïnteresseerd in de muziekhistorie van Kessels in Tilburg? Dan is dit arrangement iets voor jou! In samenwerking met de Stadsgidserij en horeca de Harmonie organiseren we op de 1e donderdag van elke maand in 2024 deze unieke belevenis!

Mathieu Kessels is de grondlegger van de muziekinstrumentenfabriek op de locatie waar nu het Spoorpark is. Maar zonder Jos Kessels, zijn oudere broer was hij hier nooit terecht gekomen. De basis lag in Heerlen, hun beider geboortegrond, maar allebei hebben zij hun muzikaliteit verder ontwikkeld in het Tilburgse. Ze componeerden, speelden zelf instrumenten, dirigeerden, organiseerden concerten, concoursen en jureerden. Ook werden door hen muziekstukken gedrukt en uitgegeven.

Rondleiding door de stad
Met een rondleiding door de stad leidt de Stadsgidserij je langs veel plekjes uit het leven van Mathieu Kessels. Deze eindigt in het Spoorpark waar een mooi kunstwerk hangt, gemaakt door kunstenaar en tevens vrijwilliger in het Kessels Museum, Tom Dubelaer, dat verwijst naar toen. In het museum, gevestigd in het Huis van Muziek, vind je een deel van de collectie, een expositie met interactieve opstelling en muziekbeleving. In het KidsMuziekLab kunnen kinderen heel veel instrumenten zelf uitproberen. Ook vind je er restaurant De Harmonie waar de lunch wordt aangeboden behorend bij het arrangement.

Elke eerste donderdag van de maand
Je kunt deelnemen aan dit arrangement op donderdag 2 mei, 6 juni, 4 juli, 5 september, 3 oktober en 7 november.
In de maand augustus vervalt deze activiteit ivm de gesloten horeca.

Programma & kosten
Je start om 10.00 uur in het museum met een rondleiding, vervolgens ga je de indrukken even laten indalen bij restaurant De Harmonie van 12.00 – 13.00 uur met een heerlijke lunch, waarna de Stadsgidserij je ophaalt voor de stadswandeling, eindigend in het Spoorpark. De wandeling duurt ongeveer 1,5 – 2 uur. De kosten van dit arrangement bedragen, met ingang van 2024, € 27,50 per persoon + € 1,00 servicekosten. Bij dit arrangement kan geen gebruik worden gemaakt van de Museumkaart.

Lunch
Voor de lunch die onderdeel uitmaakt van dit arrangement heb je de keuze uit: Desem brood met 2 rundvlees kroketten en mosterd of een Croque Madame van desembrood (wit of bruin) met boerenkaas, ham, bechamel en een spiegelei. Bij de lunch hoort ook een drankje naar keuze (frisdrank, koffie of thee).

Meld je vandaag nog aan want vol is vol. Bij een minimum aantal van 6 deelnemers gaat het arrangement door. Het maximum aantal deelnemers is 15 personen per keer.

Met dit arrangement draagt het Kessels Museum de missie ‘Muziek verbindt’ zeker uit!

Tickets voor dit arrangement kun je bestellen via deze link.

Het Kessels Museum vind je in Het Huis van Muziek